Bucketlist reis: de Inca Trail naar de Machu Picchu in Peru!

Gepubliceerd op 8 februari 2021 om 07:54

Een paar jaar geleden maakte ik de reis van mijn dromen: naar Peru, om de beruchte Inca Trail te bewandelen. In dit artikel lees je over deze gave ervaring. Daarnaast geef ik wat tips & tricks voor als je dit zelf ook op je bucketlist hebt!

Het beste kun je deze reis maken van mei t/m september. In juni en augustus kan het erg druk worden, dus het beste kies je de andere maanden. Onze reis vond plaats in oktober. Dit was in het regenseizoen, dus een poncho was geen overbodige luxe. We deden dit omdat alle eerdere maanden al volgeboekt waren. Omdat er maar 500 mensen per dag de trail op mogen (waarvan maar 200 reizigers, de rest zijn gidsen en dragers!), moet je je reis ruim van te voren boeken. Hiervoor raad ik aan om minimaal 6 maanden van te voren al je plan te trekken.

Wat wel een voordeel was van reizen in oktober, is dat het in de rest van Peru heerlijk rustig was. We konden daardoor steeds voor een prikkie fijne slaapplaatsen boeken!

Overnachten tussen de lama’s

Wij deden de originele 4-daagse trail met een groep van 16 reizigers. Het is ook mogelijk om een privé-gids te huren, maar op deze manier was het al duur genoeg!

We sliepen elke avond in een tentenkamp, die steeds op de nieuwe locatie werd opgezet. Dit gebeurde door de porters, een groep mannen die de mobiele keuken, alle tenten en indien gewenst ook bagage van de reizigers meedragen. Deze mannen zijn extreem ervaren hikers. Met enorme bepakking op hun rug kwamen ze je voorbij rennen alsof het niks was! Zij waren dus steeds al ver voor de groep aan op de nieuwe locatie, waar de tenten alvast werden opgezet en de maaltijden werden bereid. Het slapen in deze tentjes was super idyllisch.

We ontwaakten twee nachten tussen de lama’s! Ook het eten was werkelijk fantastisch! Zowel tijdens de lunch als het avondeten, werden er meerdere gangen met allerlei schalen heerlijk voedsel geserveerd. En voor het slapen gaan praatte we nog gezellig na met de groep onder het genot van verse popcorn, thee en chocolademelk.

De trail

Dag 1: 5/6 uur wandelen, gedeeltelijk vlak en gedeeltelijk klimmen

Dag 2: Dead Women’s Pass (je raad het al, de zwaarste dag!): 5 uur klimmen (1200 meter) en 2 uur dalen. Deze dag vonden wij heel erg gaaf! Het uitzicht wat je als beloning krijgt na de lange klim maakt alles goed!

Dag 3: Deze dag wandel je 16 kilometer in totaal. Het is wel wat vlakker dan de dag ervoor en er zitten ook grote stukken in waar je juist gaat dalen. Onderweg krijg je alvast mooie sites te zien, die al een mooi voorproefje zijn voor de Machu Picchu zelf! Het is wel een flinke wandeling en je hebt natuurlijk al twee dagen in de benen. Veel mensen ervaren deze dag daarom toch als heel zwaar.

Dag 4: Ja, het is zover! Vandaag komt je lang gekoesterde wens uit en ga je de Machu Picchu met je eigen ogen zien. De wekker ging al midden in de nacht, om net voor zonsopgang bij de Sun Gate aan te komen. Bij ons begon deze dag met een flinke regenbui, maar door alle spanning gingen we vrolijk zingend in onze Poncho door de bergen! Voordat we bij de Sun Gate aankwamen was het heel erg mistig. Toen we eraan kwamen trok alle mist weg en kwam eindelijk het zonnetje erdoor, yes!

Stinkend maar voldaan rondwalen bij de Machu Picchu

De gids nam ons mee door alle ruïnes en we maakten prachtige foto’s. We kwamen hier ook andere toeristen tegen die met de trein waren gekomen. Zij roken nog heerlijk fris en het begon ons op te vallen dat we zelf inmiddels aardig aan het stinken waren. Maar het deed ons niks, wat was het prachtig allemaal!

Sla de Huayna Picchu absoluut niet over!

Als enige twee uit de groep van zestien, wachtte ons nog een klim naar de Huayna Picchu! Dit is een extra optie die je tijdens het boeken kunt kiezen. Omdat dit nog extra geld kost bovenop het toch al dure prijskaartje, kiezen veel mensen ervoor om deze over te slaan. Nou, het was die euro’s meer dan waard. Onze gids bleef bij de rest van de groep. We klommen dit stuk dus met zijn tweeën verder. Na een stijle klim met wat gekke avontuurlijke hindernissen, kwamen we uit bij wat wij het allermooiste uitkijkpunt van de hele trip vonden. Vanaf daar hebben we ook de foto gemaakt die ik als profielfoto voor deze blog gebruik!

Na deze klim gingen we een welverdiende pizza eten met de hele groep, om vervolgens met de trein terug te keren naar Cusco (wat overigens ook echt een geweldige plaats in Peru is!)

Goede voorbereiding is key

Een trip als deze maak je niet zomaar. Naast dat je hem dus ver van te voren moet boeken, is het ook heel belangrijk dat je de juiste spullen meeneemt. De sites waar je slaapt zijn enorm basic. Er is voor de echte strijders een ijskoude douche in een gevangenis-achtig hokje. Daarnaast zijn er enkele hurktoiletten. That’s it. Tijdens de wandeling zijn er natuurlijk al helemaal geen toiletten. De douche durfde ik niet aan, daarom was ik heel gelukkig dat ik wat vochtige washandjes en een droogshampoo had meegenomen! Ook de andere meiden in de groep leende de droogshampoo trouwens maar wat graag van me, want we wilde natuurlijk nog wel enigszins picture perfect op onze Machu Picchu foto’s staan!

Ben jij van plan om ook deze meerdaagse hike, of een andere, te maken? Lees dan dit artikel waarin ik de ultieme trekking-paklijst heb gemaakt!